GAMER
Titel: Gamer
Betyg: 3
Kategori: Action
Längd: 95 min
Medverkande: Gerard Butler, Michael C Hall, Amber Valletta mfl
Regi: Mark Neveldine, Brian Taylor
Handling:
En framtidsfilm där TV-spelare kan ta kontroll över en livs levande människa och göra i stort sett vad som helst med denna. Första spelet "Citizen" är ett Sims-liknande spel där det kn---as och festas överallt och i det nya spelet "Slayer" gäller det att kriga för att överleva.
Fängelsefolk erbjuds frihet om dom överlever 30 spelomgångar. Den enda som är i närheten av att lyckas är filmens hjälte, Kable.
Tycker väl att det är en hygglig film MEN jag stör mig ibland på det röriga sätt man väljer att filma vissa scener.
Jag förstår att det är för att ge mer närvaro till själva spelet i filmen men det blir bara för mycket ibland.
OK film men inget man lär minnas i längden.
Skitfilm är det inte minsann.
PANDORUM
Titel: Pandorum
Betyg: 4
Kategori: Science Fiction/Skräck
Längd: 108 min
Medverkande: Dennis Quaid, Ben Foster, Antje Traue mfl
Regi: Christian Alvart
Handling:
Strax innan jordklotet gick i tusen bitar skickades en "överlevnads" rymdfarkost i stil med Noaks Ark ut i rymden med sikte på den enda Jorden-liknande planet man funnit.
Några stackare vaknar upp ur sin cryosömn och märker att det har gått snett någonstans. Det finns massor av döda människor och någonting annat också... något snabbt och fult. (som tycker om att äta människor)
Jag gillar denna. Det är som en av dom första filmerna i Alien-serien. Man skvätter till ibland (och då menar jag inte skvätta som i att kissa på sig) och det är spännande, precis som det skall vara.
Kort o gott: Är du ett fan av Alien så tror jag att du kommer att gilla denna.
Verkligen ingen skitfilm!
TYSON
Titel: Tyson
Betyg: 3
Kategori: Dokumentär
Längd: 90min
Medverkande: Mike Tyson mfl
Regi: James Toback
Handling:
Jag var en av dom som fascinerades av Tyson och hans enorma framgång i ringen och tycker därför att denna dokumentär är ganska intressant. Här får han på sitt sätt förklara vad som låg bakom handlingar som han gjort (bet holyfield i örat, misshandlade Robin Givens mm).
Det otroligt att Tyson var världens bästa boxare vid så pass ung ålder och man förstår varför det gick snett.
Det kommer att dröja innan boxning blir lika intressant som den var på den tiden tror jag.
Ingen skitfilm!
2012
Titel: 2012
Betyg: 2
Kategori: Katastrof
Längd: 158 min
Medverkande: John Cusack, Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor mfl
Regi: Roland Emmerich
Handling:
Ingen har väl missat reklamen för Emmerich nya storfilm 2012.
Årtalet då världen skall gå under enligt mayakalendern.
Jag hade väl egentligen inte så höga förväntningar på manuset men däremot på effekterna.
Herr Emmerich är känd för andra katastrof-filmer som "Independence Day" och "Day after Tomorrow" mm och för varje film han tar sig an blir effekterna ännu maffigare.
Mina förväntningar infriades både när det gäller effekter och manus... det är nästan skrattretande dock hur många gånger filmens huvudperson (Cusack) är en hårsmån från döden. Jag tror att filmens titel syftar mer på det anta antalet gånger han är nära att bita i gräset.
Äh, jag var inställd på detta men är ändå besviken.
Det är ungefär som ett pepparkakshus... onödigt men fint för ögat (och det kommer ändå ut som skit).
Ingen komplett skitfilm!
THE TOURNAMENT
Titel: The Tournament
Betyg: 2
Kategori: Action
Längd: 96min
Medverkande: Ving Rhames, Robert Carlyle, Kelly Hu mfl
Regi: Scott Mann
Handling:
Var 7:e år arrangeras en tävling där världens ledande lönnmördare möts i en turnering där det endast kan finnas en vinnare.
Detta kunde ha blivit en cool film.
Lönnmördare har ju näst intill ninjastatus och med sin dödarteknik som konstverk dödar dom snyggt både på håll och i närkamp. I den här filmen känns det mer som några hillbillies i en splatterfilm och det är lika roligt att kolla på som en bandad repris av lottodragningen.
Rhames skådespel känns fånigt och Carlyle spelar som vanligt över. Mycket tråkigt.
Närapå en skitfilm!
THE HILLS RUN RED
Titel: The Hills Run Red
Betyg: 2
Kategori: Skräck
Längd: 81 min
Medverkande: William Sadler, Sophie Monk mfl
Regi: Dave Parker
Handling:
En kille är besatt av en skräckfilm som spelats in för länge sedan men som aldrig riktigt släpptes på bio.
Han samlar ihop sitt gäng bestående av sin otrogna flickvän och sin lika otrogna polare och beger sig iväg till staden/skogen där filmen spelades in... snacka om förvåning när han märker att filmen fortfarande håller på att spelas in!
Jag vill ge den här filmen en etta eftersom den slätar babian, men när jag tänker på filmens mördare (babyface eller dollface eller vad fan det nu var) känner jag att han förtjänar en stjärna i kanten för extremt dåligt uppförande. Dessutom är William Sadler med som jag har för mig spelade en bra roll i en av mina top 50 rullar... Demon Knight.
Jag bara undrar när det ska komma en skrämselfilm som verkligen skräms.
Riktigt nära en skitfilm!
FLICKAN SOM LEKTE MED ELDEN
Titel: Flickan som lekte med elden
Betyg: 3
Kategori: Thriller
Längd: 129 min
Medverkande: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Lena Endre mfl
Regi: Daniel Alfredsson
Handling:
Noomi är tillbaka i Sverige för att hindra pedofilen från första filmen att ta bort sin tattuering och lite sånt skit.
Hon hamnar mitt i anklagelsen om att ha dödat 3 människor i en härva om trafficking och jakten rentvåande är igång.
Jag konstaterar ganska tidigt att uppföljaren till Män som hatar kvinnor (betyg 4 btw) känns lite blekare än första filmen.
Noomi, Micke och Lena spelar bra o känns trovärdiga men ibland känns det bara så stelt och tråkSvenskt när det är dags för någon annan att agera. (förutom den gamla uven Per Oscarsson som så här inne på sista refrängen klämmer till med ännu en bra rollprestation)
Det jag gillade mest med första filmen var sättet dom filmat den på... mörk, grått och dystert rakt igenom.
I denna filmen är man tillbaka i det klassiska "vi-använder-skit-dyra-kameror-men-det-syns-inte-och-dessutom-har-killen-som-färgredigerar-filmen-semester" stuket och resultatet blir sådär lagom.
Ingen skitfilm.
PARANORMAL ACTIVITY
Titel: Paranomal Activity
Betyg: 3
Kategori: Skräck
Längd: 86min
Medverkande: Katie Featherston, Micah Sloat mfl
Regi: Oren Peli
Handling:
En Tjej och hennes kille bor i ett hus där det spökar.
Detta spöke har förföljt Katie sen hon var 8 år och vart hon än har flyttat så har lilla laban följt efter.
I början är det mest konstiga ljud och viskningar som skrämmer dom men ju längre filmen går desto värre blir det.
Pojkvännen Micah springer omkring med en filmkamera och är som alla andra killar... dvs, tror inte så mycket på själva spöket utan vill mer filma sin flickvän naken.
Han börjar dock förstå allvaret i det hela till slut koncentrerar sig mer på att ta reda på vad Laban har på hjärtat.
Jag tyckte att den var lite trögstartad och ofta kommer jag på mig själv med att sitta o tänka på annat.
Men eftersom man filmat på samma sätt som i "Blairwitch Project" känns den påtaglig och lite som en dokumentär ibland. Sevärd men jag behövde inte byta kalsonger efteråt.
Ingen skitfilm!
STAN HELSING
Titel: Stan Helsing
Betyg: 1
Kategori: Skräck/komedi
Längd: 108 min
Medverkande: Steve Howey, Leslie Nielsen mfl
Regi: Bo Zenga?
Handling:
Några ungdommar skall lämna tillbaka några DVD-filmer till en person men hamnar i en stad full av äckliga idiotjävlar.
Jag önskar att alla i filmen dog och att producent och tillika manusförfattaren, Bo Zenga, gör detsamma.
Helvetes jävla skit.
Absolut skitfilm!
SURROGATES
Titel: Surrogates
Betyg: 3
Kategori: Action
Längd: 88 min
Medverkande: Bruce Willis, Rosamund Pike, Ving Rhames mfl
Regi: Jonathan Mostow
Handling:
I framtiden ska det enligt den här filmen finnas "Surrogater" som gör alla våra sysslor medan vi ligger hemma på sofflocket o jäser. Brottsligheten har sjunkit till nästan helt obefintlig och allt är toppen... tills nu.
Någon har byggt ett vapen som bränner inte bara surrogaternas hjärna (chip) men även surrogatens ägare (killen på sofflocket). Bruce Willis hatar när det händer och ska försöka lista ut vart vapnet kommer ifrån och varför.
Hygglig bioaction utan större överraskningar. Se den om du inte har nåt annat att göra.
Ingen skitfilm.